INTERVJUER MED TIDIGARE DELTAGARE

Tidigare deltagare berättar

Hur är det egentligen att studera på Väddö folkhögskola? Här berättar några av Hälsopedagoglinjens tidigare deltagare om utbildningen, skolan och vad de arbetar med idag.

Josefin Blom Lugn

Vad arbetar du med idag?

Jag arbetar på 50 % med barn och ungdomar genom Svenska kyrkan. Till exempel anordnar jag efter-skolan-verksamhet (baka, pyssla, fiska, mm) och ungdomskvällar. Jag driver även ett företag sedan 4 år tillbaka som jag kallar för Hälsopedagog Häst & Människa. Företaget är fortfarande under uppbyggnad och min målsättning är att en dag kunna försörja mig på mitt företagande. Som hästföretagare med många hästar har man stora utgifter varje månad och därav är jag beroende av ett annat jobb för att täcka kostnaderna. I mitt företag erbjuder jag bland annat mental träning för ryttare (vid ridrädsla, osäkerhet, mm), friskvård för häst och människa, ridlektioner med olika inriktning samt träning i distansritt.

Mer information om företaget finns på Josefins Facebooksida.

 

Hur använder du dig av de kunskaper du fick under utbildningen i din vardag?

Jag använder mina hälsopedagogkunskaper dagligen när jag möter människor. Att vara utbildad inom olika samtalstekniker är något som gör att jag har lätt för att prata med och förstå människor. Jag tror många uppfattar mig som ödmjuk och inkännande, en person som är lätt att vara med. Jag använder stora delar av mina kunskaper från utbildningen i min vardag och i mitt arbete.

 

Vilken kunskap från utbildningen har du haft mest nytta av i din yrkesroll?

Om jag ska välja något specifikt handlar det nog om kombinationen mental träning och samtalsrådgivning. Det är två saker som går att applicera på i stort sett alla situationer man hamnar i.

 

Vad tyckte du var det mest intressanta med att studera på Väddö folkhögskola?

Den inre resan som man gör. Jag lärde mig enormt mycket om mig själv under min tid på Väddö folkhögskola och jag kan faktiskt längta tillbaka till den härliga stämningen på skolan ibland.

 

En utbildning innehåller ofta både sånt som passar en och sånt som inte gör det; vad i utbildningen tyckte du var svårast att ta till dig?

Jag hade svårt att axla rollen som ledare i övningar som krävde det. En dag slog det mig plötsligt att det faktiskt var en slags ledare som jag skulle bli när jag var klar på Väddö – det kändes inte alls bra. Idag kan jag säga att jag är en stark och trygg ledare. Jag har utvecklats enormt och ser ledarrollen som något naturligt i mitt liv. Ibland behöver man utmanas och tänka till innan man landar i hur man vill vara.

 

Att studera på folkhögskola innebär en avsaknad av tentor och istället en tro på att deltagaren är där för att hen vill och kan lära sig det som erbjuds. Vad tyckte du om det arbetssättet när du gick utbildningen?

För mig var det ett avslappnat och bra sätt att studera på. Jag sätter lätt för höga krav på mig själv och tack vare avsaknaden av tentor kunde jag lätta på min prestationsångest och bli mer fokuserad i mina studier.

 

Hur skulle du sammanfatta din tid på Väddö folkhögskola?

En tid att se tillbaka på med glädje och saknad. Tiden gick snabbt och jag skulle vilja uppleva allting igen.

 

Om vi påstår att Hälsopedagogutbildningen = personlig utveckling, vad säger du då?

Jag instämmer. Jag utvecklades enormt mycket som person och lärde mig saker om mig själv som jag inte vetat tidigare. Det jag framförallt tog med mig från Väddö var just den personliga utvecklingen.

 

Vilka tror du att den här utbildningen passar?

Egentligen vem som helst. Alla som vill lära sig mer om hälsa, kost, natur. Alla som vill utveckla sig själva eller få bättre redskap för att förstå andra människor. Jag rekommenderar utbildningen varmt.

 

 

Monika Äpple-Vesterlund

Vad arbetar du med idag?

Idag har jag egen massagepraktik. Jag arbetar även med butiksdemo.

 

Hur använder du dig av de kunskaper du fick under utbildningen i din vardag?

Eftersom jag arbetar med massage och även hälsofrågor kopplat till massage så använder jag kunskapen från utbildningen dagligen.

 

Vilken kunskap från utbildningen har du haft mest nytta av i din yrkesroll?

Massage, vad hälsa är, helhetstänket som hälsopedagog, meditation, etc.

 

Vad tyckte du var det mest intressanta med att studera på Väddö folkhögskola?

All anatomi och stresshantering. Även friluftslivet och träningen.

 

En utbildning innehåller ofta både sånt som passar en och sånt som inte gör det; vad i utbildningen tyckte du var svårast att ta till dig?

Lektionerna som innehöll pedagogik, metodik och grupputveckling.

 

Att studera på folkhögskola innebär en avsaknad av tentor och istället en tro på att deltagaren är där för att hen vill och kan lära sig det som erbjuds. Vad tyckte du om det arbetssättet när du gick utbildningen?

Just i våran klass hände det så otroligt mycket utvecklingsmässigt som människa, så det behövdes inte tentor för att vi skulle gå framåt.

 

Hur skulle du sammanfatta din tid på Väddö folkhögskola?

Det läskigaste men det bästa jag har gjort!

 

Om vi påstår att Hälsopedagogutbildningen = personlig utveckling, vad säger du då?

JA, verkligen personlig utveckling! Alla borde gå kursen bara just på grund av detta.

 

Vilka tror du att den här utbildningen passar?

Ett visst grundintresse för hälsa tror jag måste finnas. Men programmet är så brett och det finns så många vägar att gå vidare på, så det passar nästan alla.

 

Emma Richardsson

Vad arbetar du med idag?

I dag jobbar jag huvudsakligen som osteopat. Jag har precis tagit examen från Stockholm Collage of Osteopathic Medicine efter 4,5 års utbildning. Jag jobbar även deltid som massör och servitris.

Mer information om osteopati finns på Emmas Facebooksida.

 

Hur använder du dig av de kunskaper du fick under utbildningen i din vardag?

Jag använder jättemycket av det i min vardag! Mycket som vi lärde oss under M.I. (motiverande samtal) använder jag mig av i mitt förhållande till min sambo, och även i samtal med andra människor som jag möter. Friluftslivet har blivit lättare med hjälp av Nadjas kunskap, jag är inte orolig för att laga mat ute, paddla kajak eller gå ut på is. Jag känner en trygghet i att veta hur jag ska bete mig vid olika incidenter.

Jag var aktiv och gillade en rörlig vardag sedan innan jag började på Väddö men all paus-gympa under lektionerna och kunskap om vardagsmotion har gjort att jag hela tiden har det i bakhuvudet. Jag tar alltid trapporna i stället för rulltrappan och väljer ofta att stå istället för att sitta. Det har varit väldigt nyttigt nu när jag pluggade till Osteopat. Det var mycket stillasittande framför datorn, då hoppade jag upp och ner varje halvtimme för att få igång cirkulationen.

Ergonomin är jag noga med och jag påpekar det till allt och alla. ”Åh, nu måste jag tänka på hur jag står för nu kommer Emma” sa flera av mina kurskamrater och även gamla arbetskollegor. Jag använder mig även av avslappning i min vardag. Det hade jag aldrig använt innan vi gjorde egna muskelavslappningsprogram på Väddö. Jag har en app med muskelavslappning som jag använder flera gånger i veckan och som hjälper mig att sova bra och känna mig avslappnad.

 

Vilken kunskap från utbildningen har du haft mest nytta av i din yrkesroll?

M.I. och massagen.

M.I. för att det hjälper mig så otroligt mycket att få ett bra samtal med kunder/patienter. Jag är lyhörd, jag bekräftar dem och jag ställer frågor som får dem att tänka till och svara mer ingående än bara ett snabbt automatiskt svar.

Massagen har jag jobbat mest med sedan jag slutade på Väddö. Det var också det första jobbet jag fick när jag slutade. Det var också tack vare massagen som jag kom i kontakt med osteopatin som jag sedan bestämde mig för att plugga vidare till.

 

Vad tyckte du var det mest intressanta med att studera på Väddö folkhögskola?

Oj, svår fråga. ALLT var intressant.

 

En utbildning innehåller ofta både sånt som passar en och sånt som inte gör det; vad i utbildningen tyckte du var svårast att ta till dig?

Minns inte om det var något jag uppfattade som svårt … Jag har i så fall glömt bort det. (Det var 10 år sedan jag gick utbildningen. 🙂 )

 

Att studera på folkhögskola innebär en avsaknad av tentor och istället en tro på att deltagaren är där för att hen vill och kan lära sig det som erbjuds. Vad tyckte du om det arbetssättet när du gick utbildningen?

Det passade mig bra då jag har koncentrationssvårigheter och problem med att prestera vid tentor. Inlärning kom ändå, vare sig man hade tentor eller ej.

 

Hur skulle du sammanfatta din tid på Väddö folkhögskola?

Jag minns Väddö som en härlig tid med en fantastisk gemenskap! Det var otroligt lyxigt med alla lagade måltider, fika och bufféer, möjligheten till skog och naturäventyr, alla aktiviteter som eleverna anordnade på kvällarna och hur skönt det var att bo på skolan under skoltiden. Man hade alltid sina vänner nära. Jag träffade en av mina bästa vänner där och vi umgås fortfarande.

 

Om vi påstår att Hälsopedagogutbildningen = personlig utveckling, vad säger du då?

Det håller jag med om till fullo. Jag gjorde en otrolig personlig utveckling på Väddö genom alla samtal, gruppdiskussioner och alla inre resor som kom i samband med sångmeditation, avslappning och promenader i skogen där man ”fick prata av sig”.

 

Vilka tror du att den här utbildningen passar?

Alla som har ett intresse för att hjälpa människor att må bättre och som vill jobba med friskvård. Utbildningen passar alla åldrar, vi hade folk mellan åldrarna 18–50 i vår klass.

 

Stort tack till Josefin, Monika och Emma för att ni tog er tid att svara på frågorna!

Instagram

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No connected account.

Please go to the Instagram Feed settings page to connect an account.

VAD VÅRA STUDENTER SÄGER:

Citat 2

Efter en termin här på Väddö folkhögskola känner jag mig mer och mer övertygad om att kunna dra ett likhetstecken mellan hälsa och balans.

Ulrika Ahrborg, deltagare på hälsopedagogkursen

Citat 3

Det vi studerade gjorde vi också praktiskt, vilket gjorde att när jag sen kom ut som färdig hälsopedagog hade jag redan en praktisk erfarenhet av yrket.

Malin Zetterqvist, hälsopedagog

Citat 4

Något jag har uppskattat med att gå på folkhögskola är friheten att forma innehållet som också leder till stimulering av ansvarsförmåga och kreativitet. Det är också bra hur det tas hänsyn till elevernas mående.

Michaela Sundström Hälsopedagog

Share This